IMG_1251

Een tijdje geleden schreef ik over de boeken die ik had gekocht om te lezen in de zomervakantie. Uiteindelijk heb ik in de vakantie niet heel veel gelezen, maar ik heb uiteindelijk toch een boek gepakt en deze loeisnel uitgelezen. Ik heb het over het boek De Kraamhulp van Esther Verhoef. Ik vertel je wat ik ervan vind!

Het verhaal van De Kraamhulp

De Kraamhulp gaat, vanzelfsprekend, over een kraamverzorgster. Het verhaal wordt geschreven vanuit drie invalshoeken. We volgen kraamverzorgster Hennequin, kersverse moeder Didi en vader Oscar met hun pasgeboren baby Indy, en agente Miriam. Hennequin blijkt toevallig de kraamverzorgster te zijn die Didi helpt in de eerste week na de geboorte van Indy. Hennequin is alleen geen normale kraamverzorgster, ze houdt er hele rare ideeën en fantasieën op na wat ze Didi en Indy, maar ook Oscar aan zou willen doen. Agente Miriam probeert dit te volgen – zij kent Hennequin namelijk uit het verleden en ze weet dat die dame voor geen cent te vertrouwen is. Haar collega’s verklaren haar voor gek en willen Miriam tegen houden in haar nep “zaak”, maar ze zet door. Of dat juist is, moet je zelf maar lezen!

IMG_1253

Ik durfde niet verder te lezen

Ik heb het boek bijna in één ruk uitgelezen. Het boek wordt in de media een “page turner” genoemd, maar dat is het ook echt. Als je de ene bladzijde hebt afgelezen, móet je doorlezen naar de volgende bladzijde. Zo spannend is het verhaal. Hennequin is als het kind van de duivel. Soms wilde ik niet lezen wat ze dacht of wat ze wilde gaan doen, maar aan de andere kant was het verhaal zo spannend, dat ik ook weer verder moest lezen.

IMG_1254

Sick mind?

De Kraamhulp is het eerste boek dat ik heb gelezen van Esther Verhoef. Ik moet zeggen dat Esther een geweldige schrijfster is. Ze beschrijft alles enorm gedetailleerd, zodat je helemaal een beeld in je hoofd schetst en bijna zelf in de schoenen van Didi of Hennequin staat. Wel vond ik sommige passages uit het boek zo vreemd of gestoord, dat ik mij afvraag hoe iemand als Esther erbij komt om zulke rare dingen op te schrijven. Maar Esther heeft ooit in een interview gezegd dat zij niet op karakters uit haar boeken lijkt, dus laat ik daar maar op vertrouwen haha.

Nieuw boek: Tegenlicht van Esther Verhoef

Ik heb direct na het lezen van De Kraamhulp een nieuw boek van Esther aangeschaft: Tegenlicht. Dit boek gaat over een dame, Vera Zagt, die vroeger erg gepest is, maar nu een succesvolle dierenfotografe is. Omdat haar huwelijk met Lucien op springen staat, verliest ze zichzelf in een affaire. Hoe dat verder verloopt weet ik nog niet, want ik ben net begonnen met lezen. In ieder geval is ook Tegenlicht weer een echte Esther Verhoef: ze beschrijft alles zó gedetailleerd dat ik mij bijna Vera voel. Spannend!

De Kraamhulp is onder andere bij bol.com te koop voor € 19,95.
Tegenlicht is onder andere bij te koop bij bol.com vanaf € 15,00 voor de paperbackversie.

Heb jij wel eens een boek van Esther Verhoef gelezen? Wat vond je daarvan?