IMG_0616

Als je aan mij zou vragen welke beautyblogger ik het leukste vind en al het langste volg, dan antwoord ik Mascha van Beautygloss. Ik volg haar al een aantal jaar en ik heb haar zien groeien van jong meisje dat how to-filmpjes maakte met de webcam naar grote, bekende, professionele, bloggende vrouw. Ik was erg enthousiast toen ik hoorde dat ze een boek uit zou brengen! Hoewel het boek nu al een tijdje uit is, kocht ik het pas een paar weken geleden. Ik vertel je vandaag hoe dat komt en wat ik van het boek Happy Life vind!

Hoe ik Mascha ken

Ik vond Mascha een keer op internet, toen ik zocht naar make-up looks. Ik kwam terecht op een beautyblog waar allemaal filmpjes op stonden van hoe je je haren kunt krullen of hoe je een mooie oogschaduw kunt gebruiken. Ik vond dit zo leuk, dat ik iedere dag even op deze beautyblog ging kijken, om zo steeds op de hoogte te zijn van de laatste tips die het meisje achter deze blog, Mascha Feoktistova, deelde.

Op dit moment, jáááren later, ben ik nog steeds fan van Mascha. En ik ben niet de enige. Mascha is in bloggend Nederland tegenwoordig één van de grootste bloggers en wat is het leuk om dit te zien. Mascha schrijft overigens niet altijd meer naar mijn smaak, maar dat geeft niet. Ze maakt bijvoorbeeld veel meer video’s dan vroeger, maar dit zijn vooral video’s over haar dagen en wat ze zoal meemaakt. Dat vind ik niet altijd interessant.

IMG_0548

Wat ik wel interessant vind, is dat Mascha een boek heeft uitgebracht. Het boek heet Happy Life en in dit boek deelt Mascha tips, ervaringen en persoonlijke verhalen. Het is geen boek over make-up, wat je misschien zou verwachten bij een beautyblogger, maar meer een soort autobiografisch-tips-boek.

Nu pas gekocht

Hoewel het boek al even geleden uit is gekomen, heb ik het nu pas gekocht. Dat komt omdat ik van mensen die het boek al wel direct kochten, en hier op hun blog over schreven, begreep dat er veel fouten in het boek zaten. Taalfouten, stijlfouten, gaten in zinnen… En als er iemand een hekel heeft aan taalfouten, dan ben ik het wel. Taalfouten kunnen er voor zorgen dat ik helemaal niet in een verhaal kom en een boek dus helemaal niet ontspannen kan lezen.

IMG_0617

Happy Life vloog zó snel over de toonbank, dat de eerste druk (de eerste badge met gedrukte boeken) al snel op was. Gelukkig heeft Mascha in de drukken na druk één nogmaals naar het boek gekeken en de foutjes er uit proberen te halen. Toen ik druk zes in de boekwinkel spotte, was ik overtuigd: ik wilde Happy Life nu ook kopen en het boek rustig doorlezen, zonder taal-, stijl en opmaakfouten. En zo gezegd, is zo gedaan!

Mijn mening over het boek

Vooraf had ik dus al iets over het boek gelezen. Naast de foutjes, vonden veel lezers het boek ook nogal geschreven voor de jonge lezer. De wat oudere lezers kenden de tips die Mascha gaf allemaal wel, en vonden het verhaal dus niet veel toevoegen. Ik ben het daar niet mee eens.

IMG_0621

Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen. Hoewel het boek niet zo groot en dik is als lijkt op de plaatjes, zijn het uiteindelijk toch nog meer dan 150 pagina’s (er zitten wel wat fotopagina’s tussen) en ik heb de pagina’s met veel plezier gelezen. Mascha deelt niet alleen tips over hoe je op bepaalde situaties kunt reageren of wat je kunt doen om je ook Happy te voelen; Mascha deelt ook ervaringen en dingen die zij zelf heeft meegemaakt. Ik vind dat je hier zelfs als volwassene veel aan hebt.

IMG_0618

Veel dingen die Mascha in haar boek deelt kende ik al, maar er staan ook nieuwe dingen in het boek. Mascha heeft het niet makkelijk gehad vroeger en om dan te bedenken waar ze nu staat, dat is alleen maar heel mooi. Ik heb nóg meer respect gekregen voor Mascha.

IMG_0619

Wat ik ook leuk vind aan het boek, is dat er wat opdrachten in staan. Mascha geeft bepaalde tips om bepaalde dingen te kunnen doen, maar ze geeft er ook goede voorbeelden en soms opdrachten bij om duidelijk te maken wat ze bedoelt. Dus niet alleen zomaar een tip geven, maar ook laten zien hoe dat werkt en voorbeelden geven. Dat is goed!

Het enige jammere aan het boek vind ik dat er alsnog veel fouten in staan. Grammaticafouten, gaten in zinnen en verkeerde komma’s staan er genoeg in. Hierdoor werd ik soms toch een beetje afgeleid van het verhaal. Ik hoop dat Mascha nog veel boeken gaat verkopen en hierdoor ook nog veel boeken kan laten bijdrukken, maar dat alle (serieuze en schoonheids) foutjes er uiteindelijk uit worden gehaald.

IMG_0623

Het boek is ook echt voor volwassenen

Happy Life van Mascha Feoktistova is een leuk feel good boek, met tips en ervaringen die, naar mijn mening, voor iedere lezer geschikt zijn. Voor jonge lezers, maar ook voor de oudere lezers. Ik heb veel van dit boek opgestoken, al is het alleen maar vanwege het feit dat wanneer een situatie niet verloopt zoals je hoopt, het niet aan jou ligt.

Bedankt als je deze recensie tot het einde hebt gelezen 😉 Heb ik je overtuigd en wil je Happy Life ook hebben, dan kun je hem hier vinden. Happpy Life kost € 14,95.