Wedding Week #2: Toen Sjoerd en ik onze bruiloft aan het voorbereiden waren, waren wij zo lekker bezig met alles zelf te regelen, dat we twijfelden of wij een ceremoniemeester moesten inschakelen. Maar het zou wel handig zijn om iemand te hebben die aanspreekpunt zou zijn voor vragen van leveranciers of gasten op de dag zelf. Uiteindelijk hebben wij toch een ceremoniemeester aangesteld. Wat waren de taken van onze ceremoniemeester en wie hebben wij gevraagd? Je leest het in dit artikel.
Taken van een ceremoniemeester
Toen ik op internet ging zoeken naar de taken van een ceremoniemeester, las ik in verschillende overzichten dat eigenlijk alles de verantwoordelijkheid van de ceremoniemeester is. Van het zoeken en boeken van de trouwlocatie tot het laten stomen van de trouwjurk en het -pak na afloop van de bruiloft. Ik vond het bijna lachwekkend, gelukkig mocht ik nog wel zelf naar het toilet van die overzichten.
Omdat wij zelf al veel hadden geregeld en zouden regelen, was het takenlijstje van onze ceremoniemeester gelukkig niet zó overdreven, maar er was alsnog genoeg voor haar te doen.
Onze ceremoniemeester regelde de volgende zaken
Voorbereiding
- Met de gasten kortsluiten of en zo ja wie er een stukje wilde opvoeren, zodat zij dit kon inplannen.
- Versiering (laten) regelen inclusief vrijwilligers om dit op te hangen.
- Diverse keren mee op locatiebezoek en meedenken en controleren of alles in orde was.
- Meedenken over wat nog te kopen (bijvoorbeeld: stola, paraplu, champagne i.v.m. toostmoment thuis).
- Meedenken over wat mee te nemen in klein tasje voor op de dag zelf (bijvoorbeeld: make-up, naald en draad, zakdoekjes, blaarpleisters).
- Laarzen, truien, extra SOS-spullen meenemen.
Op de dag zelf: 's ochtends
- Onze ouders en broer ontvangen bij mij thuis (Sjoerd zat in een hotel).
- Ontvangen van de fotograaf en videograaf.
- Voor de gasten zorgen.
- Samen met mijn moeder mij helpen met aankleden.
- Corsages opspelden bij de gasten.
- Toostmoment voorbereiden.
- Zorgen dat alle relevante spullen meegingen naar de locatie.
- Thuis alles netjes achterlaten.
Op de dag zelf: op de trouwlocatie
- Ceremonie voorbereiden (bijvoorbeeld: stoelindeling in orde maken, pennen getuigen klaarleggen).
- Cadeautafel, gastenboeken en bedankjes in orde maken.
- Muziek voor bij de ceremonie testen en klaarzetten.
- Leveranciers, trouwambtenaar en zangeres ontvangen en aansturen.
- Overige daggasten bij de locatie ontvangen.
- Voor de gasten zorgen.
- Gedurende de dag zorgen dat Sjoerd en ik genoeg aten en dronken.
- Zorgen dat Sjoerd en ik onze rustmomentjes pakten.
- Zorgen dat de dag verliep volgens het draaiboek en hier en daar bijsturen.
- Aanspreekpunt voor vragen van leveranciers, locatie en gasten.
- Bedankjes uitdelen.
- En nog veel meer, onze ceremoniemeester regelde alles geweldig goed, zodat wij alleen maar konden genieten.
Onze ceremoniemeester
Wij hebben een tante van Sjoerd gevraagd als onze ceremoniemeester. En dat was een goede keuze, want zij hield alles tip top op orde en zorgde ervoor dat alles verliep zoals gepland. Niet dat we een super strakke planning hadden, maar toch was dat fijn.
Wij zijn verder nog steeds blij dat wij tóch een ceremoniemeester hadden gevraagd. Niet alleen om alles in de gaten te houden, maar ook om vragen van leveranciers of gasten op te vangen. Wij hebben ons nergens zorgen over hoeven maken. Voor ons was het op die manier echt een relaxte dag, waarvan wij volop konden genieten.
Vanmiddag online in de Wedding Week
♥ 15.00 uur: Een planning en draaiboek opstellen inclusief voorbeelden
Liefs,
Suzanne
Lees ook:
♥ Verslag van onze trouwdag + foto’s
♥ Onze ideeën, leveranciers en tips
♥ Getrouwd!
Een ceremoniemeester heeft een belangrijke taak dus die moet goed kunnen organiseren maar ook moet kunnen improviseren.
Daarnaast moet hij of zij het ook leuk vinden om te doen.
marion plaatste onlangs… Secret hotels vs Secret Escapes
Klopt, improviseren is ook een belangrijke! En de persoon moet het inderdaad ook leuk vinden om te doen.