Heb jij dit weekend nog geen plannen? Dan heb ik een aanrader voor je: ga naar Haarlem. Mijn vriend en ik zijn er pas geweest en wat was het leuk! Ik laat het je zien met veel foto’s! Haarlem. Hoe komen jullie daar nu weer terecht. Dat vroeg een tante van mijn vriend aan ons. Nou, gewoon. Toevallig zag ik Haarlem voorbij komen op een veiling op internet en die veiling won ik! En toen hadden we een nachtje Haarlem in the pocket. Zo makkelijk kan het gaan, hihi.

De heenreis naar het hotel

De heenreis ging erg goed: auto parkeren op Haarlem Spaarnwoude en vervolgens met de trein naar Haarlem Centraal. Daarna tien minuutjes lopen naar het hotel. Kind kan de was doen! We hadden onze auto trouwens ook middenin het centrum van Haarlem kunnen parkeren, maar daar hoorden wij niet zulke goede verhalen over (veel diefstal) en de parkeerkosten zouden dan ook niet meer om te lachen zijn. Nu konden we gratis parkeren en een treinkaartje kostte bijna niets. Veel handiger dus!

Vanaf Haarlem Centraal moesten we dus tien minuutjes lopen naar het hotel. Het was eigenlijk één rechte weg/stoep van het station naar het hotel, dus kon niet missen! Tijdens onze wandeling naar het hotel liepen we door lieve straatjes in Haarlem. Ik houd wel van die oude huizen met de ouderwetse (ik bedoel natuurlijk: originele) gevels. Dat doet zo gezellig aan!

Natuurlijk kwamen we ook langs het water gelopen. Even poseren!

Amrath Grand Hotel Frans Hals

We hadden onze kamer geboekt (lees: de veiling gewonnen) bij viersterrenhotel Amrath Grand Hotel Frans Hals. Dit hotel zit op de Damstraat in Haarlem en daarmee middenin het centrum. Ideaal!

Het hotel is enorm sjiek. Kijk deze trappen bijvoorbeeld. Deze foto is trouwens vrij blauw uitgeslagen, maar dat komt door de lichtkoepel op het dak. Kijk maar op de volgende foto.

De lichtkoepel. Vrij simpel, maar toch sjiek. En blauw. En daardoor krijg je – wanneer je in de hal gaat fotograferen – blauwe foto’s, hihi.

We waren heel blij met de hotelkamer. Nieuw, netjes, schoon. Dat is het voordeel met vier sterren (meestal, dan).

De badkamer met een make-upspiegel, een fohn, tissues… Je begrijpt dat ik dit wel kon waarderen! We hadden ook een ligbad (rechts).

Nadat we bij het hotel hadden ingecheckt, gingen we op pad. We zaten dus middenin het centrum en daarom overal vlakbij. Hier zie je de kerk op de Grote Markt. Blijft mooi, zo’n gigantische kerk.

Lunchen bij XO

Het was inmiddels lunchtijd en de maag begon te rommelen. De terrasjes op de markt zaten goed vol, maar bij XO Haarlem vonden we een plaatsje. Naast ons terras ging net een bruidspaar het stadhuis binnen onder luid gejoel; altijd leuk om even te kijken hoe de bruid eruit ziet. In dit geval had ze een witte jurk aan met een denim jasje erop. Niet helemaal mijn stijl en het leek mij ook veel te warm. Maar: als de bruid maar gelukkig is!

Bij XO bestelden we kroketten, één gewone en één met garnalen erin. Jammie! Vergezeld van een glas cassis was dat genieten zo in de zon. Het was 28 graden buiten. Woei!

Na het lunchen even wandelen, winkelen en mooie plaatjes schieten.

Een klein stukje van één van de gigantische winkelstraten. Er zitten zóveel winkels in Haarlem, bijna ieder pand is gevuld met een winkel of café of lunchroom.

Dit was zo leuk: tegen de kerk aan stonden hele kleine gebouwtjes met winkeltjes erin. Van die leuke boetiekjes. Mijn vriend waande zich in de Efteling 😉

Aanrader: dineren bij Stempels (tegenover het hotel)

Tegen de avond gingen we weer eten: dit keer bij Stempels. Dit zit ook in de Damstraat in Haarlem, tegenover het hotel dus en daarom heel goed te vinden. Stempels heeft een restaurant, café en brasserie en we aten bij de brasserie. Die kaart zag er beter uit dan die van het restaurant. Mijn voorgerecht bestond uit “Plateau Stempels”, eigenlijk gewoon een bord vol kleine hapjes. Brie, zalm, sla, worst, olijven, loempia’s en een kroketje.

Ik kreeg er ook brood bij. Mijn vriend had gekozen voor zalm vooraf. Zag er heerlijk uit! En het was ook echt heerlijk. Ons voorgerecht was zó op.

Voor ons hoofdgerecht kozen mijn vriend en ik allebei voor kogelbiefstuk met groene asperges.

Er kwam ook friet bij, altijd lekker bij biefstuk.

Hap! Dit hoofdgerecht was, net als het voorgerecht, heerlijk. Echt een aanrader om te gaan eten bij Stempels in Haarlem!

Als toetje namen we gewoon thee, dat was eigenlijk best warm met het warme weer. Maar toch lekker om even een soort van te acclimatiseren. Na het etentje maakten we nog even een wandelingetje in de buurt van het centrum. Het is erg leuk wandelen in Haarlem!

Ontbijten in het centrum

De volgende ochtend ontbeten we bij Délifrance in het centrum. Ik had geen ontbijt bijgeboekt in het hotel, omdat dat ten eerste heel duur was en ten tweede is er middenin een centrum altijd wel een leuk tentje om te ontbijten. In dit geval belandden we dus bij Délifrance. We bestelden een “baguette” met paté en kaas en een croissant en chocoladebroodje erbij voor de lekkere trek. We vulden het aan met een verse jus, lekker hoor.

De tweede dag

Omdat het onze tweede dag in Haarlem regende, besloten we na het ontbijten nog even wat winkeltjes te bekijken en daarna maar naar huis te gaan. Omdat we nu geen zin hadden om die tien minuutjes in de regen naar het station te lopen, belden we een taxi vanaf het hotel om ons naar Haarlem Spaarnwoude te brengen, waar onze auto stond. Toevallig wilde een ander stel ook naar die parkeerplaats, dus uiteindelijk konden we een taxi delen. Handig!

Bezienswaardigheden in Haarlem

Hoewel mijn vriend en ik dus voornamelijk hebben rondgekeken, gewinkeld en gegeten, hadden we ook nog genoeg cultuur kunnen snuiven. Zo heb je in Haarlem het Frans Hals Museum, een museum dat vol hangt met werk van bekende schilders en dus ook Frans Hals. Het Teylers Museum is ook een museum, het oudste van Nederland om precies te zijn. Je vindt hier allerlei tentoonstellingen, die steeds vernieuwd worden. En vergeet natuurlijk de Grote Kerk niet.

Wij hadden nu, vanwege de hoge temperaturen buiten, niet zoveel puf om ergens binnen schilderijen te gaan bekijken, dus of de musea de moeite waard zijn, durf ik je niet te vertellen. Ook de kerk hebben wij niet van binnen gezien. Ik denk dat dat daarnaast ook komt omdat het de tweede dag regende. Als het normaal weer was geweest met een klein zonnetje, dan hadden we vast wat extra trekpleisters bezocht.

Tripje was erg geslaagd, tot de volgende keer Haarlem!

Al met al was ons tripje aan Haarlem voor ons erg geslaagd, we hebben genoten van het mooie weer en de authentieke stad. We gaan zeker nog eens terug.