DSC_0623

Alweer een boekrecensie van een boek van Esther Verhoef? Ja! Ik heb namelijk met veel nieuwsgierigheid weer een boek van haar uitgelezen. Dit keer las ik Close-up, over Margot die een nieuw leven begint als ze de mysterieuze Leon tegenkomt. Ik vertel je wat ik van dit boek vind!

Ik kreeg het boek van Sjoerd voor mijn verjaardag, en ik ben er vrij snel in gaan lezen. Net als de andere boeken van Esther Verhoef wilde ik steeds verder lezen in dit boek, dus ik had ‘m vrij snel uit.

DSC_0625

Het verhaal: Close-up

Het verhaal gaat over Margot Heijne. Ze is gescheiden van haar man John, nadat hij structureel vreemdging met haar beste vriendin. Margot bouwt een nieuw bestaan op in een appartement in de stad en dat is het dan. Als een vriendin een gepland (en betaald) reisje naar Londen afzegt, besluit Margot toch in haar eentje naar Engeland te gaan. Wat kan er nu mis gaan? In het vliegtuig ontmoet ze Leon, een mysterieuze man die gelijk haar aandacht trekt. Hij gaat ook naar Londen en uiteindelijk redt hij haar reisje. Eenmaal terug in Nederland blijft ze aan hem denken en ze besluit contact met hem op te nemen. Leon blijkt een fotograaf met een nogal apart karakter en een duister verleden.

Margot en de moordenaar

Close-up wordt geschreven vanuit twee oogpunten: die van Margot en die van een psychotische moordenaar. Dat doet Esther Verhoef vaker en dat is erg interessant. Het is steeds niet duidelijk wie die psychotische moordenaar is, maar het is wel duidelijk dat hij de vorige vriendin van Leon, Edith, heeft vermoord. De vraag wie het nu is, blijft tot op één van de laatste bladzijdes van het boek onbeantwoord en toen ik eindelijk antwoord kreeg, viel mijn mond open. Esther Verhoef krijgt het steeds weer voor elkaar om mij met een gevoel van ongeloof achter te laten nadat ik een boek van haar heb uitgelezen.

DSC_0624

Uitklapmobieltjes

Hoewel ik Close-up over het algemeen minder thrillerig vond dan bijvoorbeeld De Kraamhulp, maakt de plot en het eind van het boek alles goed. Geinig detail: Close-Up is al een wat ouder boek, en daardoor loopt Margot bijvoorbeeld rond met een uitklapmobieltje en er wordt nog gerookt in restaurants. Dat kan ik me nu echt niet meer voorstellen!

Verkoopinformatie

Ideetje voor de feestdagen? Close-up is bijvoorbeeld te koop bij bol.com vanaf € 7,99 voor een Ebook. Ik weet niet of er nog boekhandels zijn die ‘m verkopen, omdat het een wat ouder boek is. Tot morgen!